Har du læst Googles privatlivsbetingelser?

af Chris Alban Hansen den 1. maj 2012

PrivatlivLinkøkonomi: Hver gang du tilmelder dig en gratis tjeneste på nettet – Facebook, Google eller Hotmail – skal du acceptere en række vilkår og betingelser.

Det er betingelser, der vedrører din brug af tjenesten såvel som, hvordan dine oplysninger bliver gemt og brugt af eksempelvis Facebook.

Sagen er blot, at ganske få mennesker læser de tætskrevne betingelser, før de trykker Acceptér. Har du for eksempel læst betingelserne fra Google, Microsoft, Apple, Amazon eller Facebook?

Google og Facebook er ikke gratis

Problemet med betingelserne om især dit privatliv dukker op hver eneste gang, især Google lancerer en ny tjeneste. Senest er det Google Drive, der er en harddisk i skyen, hvor du hvor som helst og når som helst kan tilgå dine filer, så længe du er på nettet.

Morten Bay gennemgår nogle af myterne på Politiken.dk og anbefaler, at du tjekker brugerlicensen, inden du går i gang med Google Drive. Det gør du klogt i, selvom det er kedeligt og besværligt.

Som udgangspunkt i den slags betingelser kan du være sikker på, at Google og lignende tjenester ikke er gratis, selvom du ikke betaler med penge. Hele essensen i linkøkonomi er nemlig, at du giver noget, og du får noget.

Din profil på Facebook bruger glidecreme

Med andre ord betaler du Google med de oplysninger, som du taster ind i Google Search eller uploader til Google Drive. Oplysningerne bliver brugt til at skræddersy annoncer til dig i håb om, at du klikker på dem og genererer indtægt for Google.

Alle detaljerne er beskrevet i betingelserne, og derfor er det fornuftigt at læse dem igennem, så du ved, hvad du går ind til.

I Facebooks tilfælde bliver dit profilbillede nemlig klistret fast til nogle af annoncerne, og det er ikke altid, at det er lige flatterende. Eksempelvis blev bloggeren Nick Bergus associeret med en reklame for glidecreme, selvom Facebooks privatlivsbetingelser havde advaret ham i forvejen.

Fortæller du om dit sexliv ved julemiddagen?

Linkøkonomien lægger op til, at vi deler vores privatliv på nettet for til gengæld at få adgang til de sociale netværk, gratis email og cloud-lagerplads på Google Drive. Sådan fungerer den digitale tidsalder, og du er nødt til at acceptere det, hvis du vil være en aktiv del af den nye økonomi.

Alternativt kan du surfe på nettet med en browser i incognito-tilstand og lade være med at bruge tjenester på nettet, hvor du skal logge ind. Du skal samtidig undlade at bruge betalingskort, når du er ude at handle. Du skal skrive dine breve i hånden, slikke på bagsiden af et frimærke og spankulere hen til nærmeste postkasse med kuverten.

Til gengæld er der ingen, der kan umiddelbart kan indsamle oplysninger om dig, og du kan gå anonym gennem tilværelsen. Og samtidig bliver du mere eller mindre isoleret fra den digitale omverden, som bliver stadig mere omfattende.

Men der er ingen grund til at være bange for Google eller Facebook. Bare vær klar over, at internettet oftest er et åbent forum, hvor alle kan læse, hvad du skriver.

Skriv ikke noget, som du ikke ville dele med dine kollegaer i kantinen eller med familien juleaften.

[ Læs også: Bør vi have ret til at blive glemt? ]

Gagged by privacy: Billedet, som er fundet på Wikimedia Commons, er taget af Tom Murphy i 2010 og udgivet under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported.

Skriv en Kommentar

Tidligere Indlæg:

Næste Indlæg: